четвъртък, 19 март 2015 г.

Писмо до Президента на Р. България за задължителното гласуване

Уважам и ценя господин Росен Плевналиев още от времето, когато беше министър. Оценявам приноса му за България и през целия му мандат като президент. Бях много изненадан от предложението отправено от него, гласуването по време на избори да стане задължително за всички български граждани. Това противоречи на демократичните устои и е доста недообмислено от гледна точка на българи в чужбина, купени гласове, контролиран вот, санкции и прочее. Затова изразих личното си мнеине в публикуваното по-долу отворено писмо. Получих отговор от администрацията на Президента, че въпросът ще се реши на предстоящия национален референдум. Все пак, според мен, такова предложение хвърля негативна сянка върху рейтинга, както на президентската институция, така и на самия г-н Плевналиев. Надявам се, разумът да надделее.

ДО
ПРЕЗИДЕНТА
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Относно: Задължителното гласуване
.
ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ,
.
От средствата за масово осведомяване научих, че Вие и екипа Ви имате предложение за законодателни промени свързани с гласуването по време на избори: гласуването да стане задължително. Вероятно, като следствие от това, ще бъдат предвидени и санкции за граждани, които не упражняват своето задължение – участие в изборния процес.
Участието в изборите на местно и национално ниво е своеобразно косвено участие на гражданите в управлението на държавата. То е исконно и неотменимо конституционно право на всеки един свободен човек, притежаващ интелект и съвест. Убеден съм, че Вашето участие в управлението на Р. България, първо като министър, а по-късно и като президент са били резултат на Вашето лично решение, на убежденията Ви и на свободната Ви воля. Със сигурност никой не Ви е принуждавал по никакъв начин да вземете участие в управлението на страната ни.  Аз също искам да упражнявам своите граждански права и да решавам на базата на личната ми свободна воля. Досега съм бил активен и отговорен участник и съм упражнявал своето право на вот във всички местни и национални избори. Смятам подобна законодателна промяна за нарушение на моите граждански права. Това само би ме подтикнало, да участвам в изборите, като пускам невалидни бюлетини: като нарисувам върху тях изплезен емотикон или напиша откровеното си мнение за някой негоден политик. Никой няма право да ме принуждава!
Моля Ви да преосмислите това антидемократично предложение и да оставите на хората свободата сами да избират: дали да гласуват или да не гласуват по време на избори!
Ако наистина държите изборите да бъдат честни и демократични, съсредоточете се върху законодателни промени санкциониращи купуването на гласове, контролирания вот и необходимостта от образователен ценз за участващите в изборите.
Това писмо ще бъде публикувано в личния ми блог.
.
Бяла Слатина, 19.03.2015 г.

С УВАЖЕНИЕ: Цветан Диковски